www.rokenstoppen.nl



professionele hulp door arts bij stoppen met roken

quit smoking / arrÍter le fumer / acabar de fumar / verzichten auf Rauchen

Stoppen met roken

Een meerderheid van de rokers wil eigenlijk stoppen, maar doet dat nu
nog even niet

Her is werkelijk nooit te laat om te stoppen met roken. Het levert altijd voordelen op.

72% van alle Nederlanders rookt niet.

Stoppen met roken. Wie wilde dat niet al langer, en eens te meer na het lezen van de informatie op voorgaande pagina's van deze site Ö?

Het afzweren van roken is een echte prestatie. Die prestatie lever je uiteindelijk helemaal zelf! Voor het leveren van een prestatie moet men wel wat doen. Dat geldt zeker ook voor stoppen met roken. Want stoppen met roken betekent stoppen met een verslaving. En het afbreken van een verslaving is doorgaans niet gemakkelijk. Maar velen hebben inmiddels al bewezen dat stoppen met roken wel degelijk mogelijk is! Zoals je hebt moeten
leren om te roken, kun je ook leren te stoppen met roken.

Een onbezonnen stoppoging blijkt vaak gedoemd te mislukken. Er zijn te veel valkuilen, die nu eenmaal bij verslaving horen en waar je in zou kunnen lopen wanneer je je niet goed voorbereidt op het stoppen met roken. Hieronder staat hoe je de kans op succes van je stoppoging kunt vergroten en de die op een desillusie kunt beperken.

Ten eerste is het belangrijk dat je het met jezelf eens bent
dat je wilt stoppen met roken. Tegelijkertijd kun je dan op een rijtje zetten waarom je eigenlijk wilt stoppen met roken (ofwel wat je motivatie is).
Ook  is het belangrijk dat nagaat hoe momenteel je
rookgedrag is. Wanneer rook je vooral? Wanneer pak je bewust naar rookwaar? En in welke situaties blijk je haast onbewust te hebben opgestoken? Is tabak soms een begeleider van andere genotmiddelen zoals een kopje koffie of thee of een glaasje alcohol? Heb je de neiging meer re roken wanneer je je boos, verdrietig of teleurgesteld voelt? En misschien ook wanneer er spanning van je afvalt, of wanneer je uitgelaten bent? Als je dit allemaal op een rijtje zet, weet je ook ongeveer in welke situaties je na gestopt te zijn extra alert moet zijn; dit zijn namelijk belangrijke valkuilen.
Verder  kun je, als je al eens eerder een stoppoging hebt gewaagd, nagaan waarom die poging is mislukt. Zo kom je een grote valkuil op het spoor. Over het algemeen zal blijken dat je gewoon ontzettend moet
uitkijken niet de eerste sigaret te pakken.
Als je na al dit voorgaande inderdaad wilt stoppen, neem dan een duidelijk en ondubbelzinnig besluit.
Stoppen met roken gaat in nogal wat gevallen gemakkelijker wanneer je dat samen met een ander doet. Je kunt elkaar dan stimuleren en ook steunen op moeilijke momenten.
Omdat je een prestatie gaat leveren wanneer je gaat stoppen met roken, mag daar best iets tegenover staan. Het kan helpen met jezelf of met anderen een
beloning af te spreken. Natuurlijk krijg je sowieso de beloning van grotere gezondheid! Er bestaat zelfs een aantrekkelijk StoppenMetRoken-BeursSpaar-plan. In de Praktijk voor Natuurgeneeskunde kun je een folder hierover ophalen. Ook ligt er de RookNiet Sjek voor mensen met karakter voor je klaar.

Vaak blijkt het - ondanks bovengenoemde tips ter voorbereiding - toch nog moeilijk om van de tabak af te blijven. Daarom kiezen veel mensen voor professionele ondersteuning bij het stoppen met roken. De volgende pagina informeert je over wat dokter Toine Korthout van de de
Praktijk voor Natuurgeneeskunde Sleeuwijk je in dezen te bieden heeft.

Via de webstek van STIVORO vind je nog meer informatie die nuttig kan zijn om te komen tot het besluit om te stoppen met roken en tips om je voor te bereiden op een stoppoging en om het stoppen vol te kunnen houden.

Stoppen kun je leren ...